Jsme moc rádi, když vidíme, jak se našim zákazníkům v Chytrých sklenících daří. Každá zpráva o tom, jak jsou spokojení nás o to víc nakopne být lepší a pracovat usilovněji. A ještě více si vážíme toho, že se s námi naši zákazníci rádi podělí o své zkušenosti veřejně. Moc děkujeme panu Lukášovi Zelinkovi za milý rozhovor o tom, co mu Chytrý skleník přinesl.
Představte se nám.
Jmenuji se Lukáš Zelinka, bydlím na severním okraji rodného města Brna. V covidovém období jsem pro svojí seberealizaci a možnost pohybu na zdravém vzduchu přikoupil nedaleko místa, kde bydlím, starou zanedbanou zahradu v chatové kolonii. Součástí zahrady byl i krásný starý klasický skleník.
Jako vše na tomto pozemku, na který lidská ruka nesála odhadem 20 let, i skleník byl patřičně zpustošený. Příroda si jej vzala zpět a bylo třeba skleník doslova vyrvat ze sevření místní rozbujelé vegetace, což byl první vytyčený cíl v rámci revitalizace celého pozemku.
Zahrada musí přinášet i radost, a proto byl jasný cíl zprovoznit skleník, mít vlastní zeleninu a vše, co skleník dokáže nabídnout. Bylo nám ale hned jasné, že nechceme být otroky skleníku. A tak, když jsem objevil Chytrý skleník Sensorie, bylo mi jasné, že něco takového potřebujeme.
Odkud jste se o nás dozvěděl?
Přiznám se, že dnes už ani nevím, nejspíše z internetu, a protože technické inovace mě zajímají, bylo to pro mě lákavé téma, které krásně zapadlo do mého konceptu obnovy zahrady.
Pan Zelinka si s námi tehdy domluvil osobní schůzku nejprve pouze nad chytrou výbavou, a před realizací i v ukázkovém skleníku. Pro jeho skleník jsme na základě schůzek připravili nabídku chytré výbavy na míru a vysvětlili, co mu Chytrý skleník nabídne, a na kolik ho vyjde provoz.
Jak dlouho Chytrý skleník používáte?
Skleník jsme instalovali loni, asi ve druhé polovině května 2023. Nejprve bylo třeba skleník dát dohromady, jde o starý skleník, na který minimálně 20 let nikdo nesáhnul, a podle toho vypadal on i jeho okolí. 😊 Skla byla rozbitá, konstrukce poškozená od vegetace, skleníkem rostl již celkem statný stromek.
Jak pro Vás byla náročná instalace? Kolik času Vám zabrala?
Instalace nebyla nijak zásadně složitá. Nějaké drobnosti mě trochu potrápily, ale šlo o detaily jako jak uložit otvírače oken a podobně. To se ale vždy vyřešilo díky supportu Vaší firmy.
Když se zákazník rozhodne pro realizaci svépomocí, neznamená to, že od něj dáme ruce pryč. Panu Zelinkovi jsme během montáže do zaslaných fotografií zakreslili, co a jak je potřeba uchytit, aby Chytrý skleník fungoval správně.
Co ve skleníku pěstujete?
Pro začátek, jelikož jsme zahradu dříve neměli a vše se učíme za pochodu, jsme zasadili saláty, ředkvičky, okurky hadovky, cherry rajčata, rukolu a papriky. Jako pokus i žlutý meloun a klasický vodní meloun.
Byly dny, kdy jsme ze skleníku odnášeli i 3,5 kg zeleniny, což bylo super. Nakonec jsme sklidili i 7,5 kg meloun a 1,5 kg žluté melouny, což nás nadchlo.
Pana Zelinku velice potěšila naše nová příručka “Jak pěstovat po celý rok?”, ve které se dozvěděl, jaké plodiny ve kterou roční dobu zvolit, a jak je ve skleníku rozmístit. Příručku dodáváme k Chytrým skleníkům, aby s námi mohl snadno pěstovat i úplný začátečník.
Jak nakládáte se zeleninou vypěstovanou v Chytrém skleníku?
Zeleninu máme pro vlastní spotřebu, v případě přebytku pro blízké okolí. Baví nás mít vlastní čerstvou zeleninu a nemuset ji kupovat v supermarketech. Víme, co jsme do vypěstování vložili, a tak víme, jaká je výstupní kvalita toho, co sklízíme. A především nás to baví, a to je asi nejdůležitější.
Splnil Chytrý skleník Vaše očekávání?
Ano, zatím splnil očekávání a doufám, že až vychytám všechny drobnosti, ukáže nám, co vše umí a naše očekávání překoná.
Co spatřujete jako největší výhody chytrého pěstování?
Asi největší výhodou je pomoc chytré složky skleníku se zaléváním, větráním a udržením správného klimatu ve skleníku. Po zkušenostech, kdy nám skleník nefungoval z důvodu výpadku energie, kterého jsme si nikdo včas nevšimli, je nám dnes již jasné, že bez pravidelného a správného větrání a zálivky bychom toho ve skleníku moc kvalitního nevypěstovali.
Jakmile skleník z důvodu výpadku energie nefungoval, okamžitě jsme zaznamenali problémy s našimi výpěstky.
Zejména na jaře a na podzim zůstávají mechanické otevírače oken z důvodu nízké teploty trvale zavřené, a na vysokou vlhkost vzduchu neumí reagovat. Výpadek elektřiny se okamžitě projevil nárůstem vlhkosti vzduchu a výskytem plísňových onemocnění, pro které je Chytrý skleník prevencí.
A to nemluvím o období, kdy člověk odjíždí na dovolenou a chytrý skleník za něj pracuje. Je to obrovská výhoda, když bezstarostně můžeme odjet a nebýt otroky skleníku.
Zpozoroval jste příznivý vliv řízení podmínek na pěstované rostliny?
Jak jsem již psal v otázce č. 8., ano, sponzoroval jsem výhody vlivů řízení na našich výpěstcích. A i přes pozdní zahájení sezóny jsem si všiml, že naše snažení oproti okolním zahrádkám neslo déle své ovoce – tedy v našem případě spíše zeleninu.
Podařilo se Vám prodloužit vegetační dobu?
Ano, podařilo se nám prodloužit o něco dobu pěstování, i když jen tu na konci sezóny, jelikož jsme začali později. Příští rok doufám začneme dříve a čas zazimování skleníku díky dobrému supportu Vaší firmy buď oddálíme až do zimního času nebo možná snad ani v nějakém omezenějším měřítku neukončíme vůbec. 😊
Dnes už víme, že se pan Zelinka rozhodl věnovat zadní část skleníku překrásné hydroponické stěně s kapacitou pro 100 kusů salátů, špenátu, kedluben, ředkviček, různých druhů bylinek nebo třeba jahod. Díky využití tepla ze Slunce a ohřevu rostlinek od srdce je i její celoroční provoz velice příznivý z pohledu nákladů.
Dohlížel jste do skleníku vzdáleně? Například z dovolené?
Zatím vzdálený dohled nebyl zprovozněn, fungujeme offline bez internetu, ale i na tom brzy zapracujeme.
Do skleníků připojených ke vzdálenému dohledu rovněž na přání bezplatně instalujeme nejnovější aktualizace webové aplikace. Touto cestou již brzy umožníme ovládání pěstebních světel, a to pro všechny nové i stávající zákazníky.
Je něco, co u chytré výbavy postrádáte?
Po poslední konzultaci bych asi jen uvítal zapracování nějakého indikátoru funkčnosti systému bez nutnosti kontroly dat v aplikaci. Tím myslím na první pohled přímo ve skleníku. Například nějakou stavovou diodou na řídicí jednotce. A to z důvodu, abychom předešli podobným situacím, jako byl výpadek jističe na základě bouřky, kterého jsme si nevšimli, jelikož zatím na zahradě je v rámci energie připojené jen čerpadlo a skleník.
Uvažujete o rozšíření chytré výbavy o některou z novinek?
Ano, uvažuji a už pracuji na možnosti rozšířit výbavu o hydroponii, která by nám pomáhala především v chladných dnech získat nějakou tu naši kvalitní zeleninu. 😊
Jsme nesmírně hrdí, že se nám podařilo zpřístupnit tuto úžasnou metodu pěstování opravdu široké veřejnosti. Již během předprodeje v roce 2023 si od nás zákazníci zakoupili hydroponické systémy s potenciálem vyprodukovat až 10 000 kusů výborné domácí zeleniny ročně.
Doporučil byste naše zařízení svým známým?
Ano, doporučil. I přes počáteční náklady v tom vidím smysl, a to především v uspořeném čase. Nemám možnost na zahradu chodit každý den, ideálně několikrát, abych ráno otevřel větrání a večer zavřel, a průběžně zaléval, případně pouštěl mlhu a větrák. 😊